Vesele diplome šetaju gradom i skakuću.
Zdravo,
narode. Položila sam poslednji ispit svojih osnovnih akademskih studija malopre.
A kao da je
juče bio januar 2012. kad sam dobila prvu svoju ocenu koja uopšte nije bila
desetka (što beše opšteočekivano), nego devetka od 94 boda i kad sam od
Filozofskog do doma jecala nad tužnom sudbinom i kovala plan kako da se ispišem
i preselim na Akademiju umetnosti na Petrovaradinu i živim tamo srećna i sama u klavirskoj sobi 16 ili 18 zauvek. Ili
na Mars. Bilo mi je svejedno gde ću. Ludo dete.
Prva misao posle ispita:
šta dalje? (Šalim se, prva misao je
bila „gde je Filozof, gde je kafa, dajte mi kafu, dajte mi puno kafe, gde su
ljudi, gde je ljubav, volite me, volim vas, živa sam, desi mi se,
socijalizacijo.“)
Četiri
godine, par mini-nervnih (s)lomova, mnogo lepih momenata sa kolegama, 190
prezentacija, nebrojano mnogo neprospavanih noći, jednu ljubav i mnogo
predivnih knjiga kasnije, čitav svoj četvorogodišnji studentski život, bez
oklevanja, svodim na tri reči.
Eholalija, monolog, kolektivni monolog.
Eholalija – slepo ponavljanje tuđih reči, kao deca u prvim fazama govora.
Iz inata, iz zabave. Ili jer se
tako mora. Katedra priča, ja zapisujem. Katedra pita – ja ponavljam.
Monolog - pričanje sa samim sobom. Ili
sooobom u domu u kojoj se živelo i učilo. I volelo.
Kolektivni monolog – gomila diploma na birou
ćaska o „Farmi“ i „Velikom bratu“.
Marginalizovane
želje, naglašeni strahovi i kult „boljeg sutra“ čekaju iza ugla, tamo kod
kafića „Makijato“, čim se zaobiđu Poljoprivredni i Tehnološki fakultet.
To što sam
položila poslednji obavezni ispit uopšte ne znači da sam diplomirala, da se
razumemo. Ili da sam nešto „završila“. Imam ja još 3-4 dodatna ispita, baš one
koje sam sama odabrala. Da li moram da ih položim? Ne, ne moram.
E, u tom
grmu leži zec. Studije podstiču. Otvaraju vidike, zatvaraju ćorsokake, upućuju,
vode, ohrabruju, inspirišu. Ali tek onda kad prokrvarite nad svim onim što se
MORA. A sve se MORA. Sistem se MORA, kolokvijum se MORA, napamet se MORA.
Mislim, ne mora. Za šest. Za šest se MORA sasvim malo. Noćna MORA. I postanemo brojevi. Desetke, osmice, šestice. A
šestice su ko da nisu. I to se kaže naglas. I to se kaže u punom amfiteatru
ljudi, mladih mislećih bića koji su mnogo više od brojeva i etiketa.
„Ma, on je
neradnik!“
„Ma, šta mi
tu trudna dolazi, teško je to!“
„Ma, pusti
ga, nije mogao ni jedan seminarski da napiše.“
Da, slažem
se. I ja sam uvek na strani profesora. I uvek je student kriv. Osim kad nije. I uvek je moglo
više da se radi. Skoro uvek.
Iz svakog
perioda života ponela sam sa sobom po neku (srednje) prevaziđenu traumu. Iz
ovog vučem to da sam broj. Procenat.
9.45.
8.03.
6.70.
10.00.
Prosek.
(?!)
Vrlo često
dobijam pitanja (od kolega, profesora, referenata, sekretara) je li baš nužno
da polažem i neke dodatne predmete osim onih propisanih zakonom. Je li moralo
baš sad da se prolazi kroz svu tu frku oko 2 mastera?
Pa, jeste.
A zašto jeste?
Zato što
ono što se mora vrlo retko izrodi
ono što se zapravo može, pa gomila
(namerno pišem gomila, a ne neku lepšu reč) potencijala ostaje zarobljeno u
karikaturama u koje nas kurikulumi, ocene, procenti i procene oblikuju tokom
četvorogodišnjeg školovanja na osnovnim akademskim studijama tiho pretvore. Pa kukuričemo svetu o tome kako smo diplomirali.
A svet boli ćoše.
A svet boli ćoše.
Moralo je.
I moralo je poništavanje ocena. I dodatni rad. I seminari. I konferencije. I
nespavanje. I problemi sa ishranom. I pogoršan vid. I posete psihologu. I
raspadi veza i prijateljstava zbog „ne mogu, moram da učim“. Moralo je bre.
Ako već
moram da budem neki broj, daj bar da budem neki baš dobar broj.
Zato
dodatno. Jer dodatno je ono što je moje, i radim to sa gotovo onakvim uživanjem
sa kojim pijem prvu kafu posle liturgije nedeljom.
I volela
bih kad bi se samo malo manje moralo, a samo malo više verovalo. U ljude. U
mlade ljude koji su mnogo više od vaših brojeva i procenata. I proseka. Znam, i
Vi, akademski vrhu, i Vi svašta morate. Razumemo se. Evo, mi nalazimo načine za
„dodatno“ i za ono što se ne mora. Nađite i vi.
Neizmernu
zahvalnost za sve što se lepo u mojoj glavi dešava i stvara, kao i za
neizmernu, pravu životnu radost (STVARNO ne preterujem) dugujem svojim
mentorkama i lingvističkoj katedri na Odseku za Engleski jezik i književnost na
Filozofskom fakultetu u Novom Sadu. Jer se svašta moralo, a mnogo se više od
pukog „moranja“ postiglo. Jer sam četiri godine mislila šta sam htela, učila
šta sam htela (medicinu, robotiku, statistiku, jezike i šta sve ne), studirala
šta sam htela (mislim, molim vas, ko bi mi još „dozvolio“ da se dve godine
bakćem sa radom čija je tema psovanje), pevala, plakala i finalno se (zvanično
:D) preselila dole u biblioteku . Hvala vam na svemu!
Talenti su
kao mačke, recimo. Ako ih ne tretiramo kako treba, oni odu. Ako li ih mazimo,
pazimo i hranimo onim što vole, biće uz nas zauvek, da se zajedno raste i
uživa.
Da se
razumemo, volim ja svaku katakombu ovog fakulteta. I šta se moralo, i šta nije.
Na svemu hvala. Ima samo jedna stvar. Nismo brojke. Gajite nas. Da vam ne
pobegnemo.
Sa nadom da
svaki departman svakog fakulteta ima SVE predavače (jer, dragi profesori, ne profesujte, učite nas ) poput
ovih dragulja, a ne da ih brojimo na prstima leve ruke,
iskreno i
zamalo diplomirano,
Vaša verna
A.K.
U Novom
Sadu, na Dunavu,
U
svevremenskoj fakultetskoj kantini „Filozof“,
Posle ispita
iz Razvojne psihologije,
31.8.2015.
Sjajno napisano! Mogu da se identifikujem sa svakom rečenicom iako studiram jednu prirodnu nauku I često se pitam zašto je u očima ljudi sve češće mana želeti i raditi više od onog što se mora.
ОдговориИзбриши